آخرین بروزرسانی مقالات عدالت در سال ۱۳۸۸ صورت گرفته است
تحلیل گفتمان قانون اساسی ایران – فصل سوم
به نظر میرسد گفتمانِ حاکم در ضرورتِ مفصلبندیِ گفتمانیِ خود (برای دادنِ تعریفی به خود، آفرینشِ مشروعیت و بسیجِ سیاسی) با قرار دادنِ دالِ مرکزی “اسلام ِ شیعیِ انقلابی” در کانونِ گفتمانِ خود، “دیگری”های خود را در قالبِ “اقلیت”، “اقلیتهای شناختهنشده”، “غربزده”، “غیرمتعهد”، “ضدِ دین و شریعت”، “طاغوتی”، “مستکبر”، “ضدِ انقلاب” و… بازنمایی کرده و از این طریق، “دیگری”های خود را در متنِ قانون اساسی از امکانِ دسترسیِ برابر به حقوقِ سیاسی، شهروندی و مواهبِ اجتماعی محروم ساخته است.
تحلیل گفتمان قانون اساسی ایران – فصل دوم
لحظهی حضورِ “دیگری” در جهانِ “خود”، لحظهی ناچاری “خود” به “تصمیم” است و موضوع عدالت، کیفیت و چگونگی این امر تصمیمناپذیر.
“دیگری” آنکس یا چیزی است که شبیهِ به “من” نیست و در ساحتهای گونهگونِ وجود، جنسیت، ملیت، نژاد، زبان و مذهب… جهان را متفاوت از من تجربه، درک و روایت میکند... بیشتر بخوانید
تحلیل گفتمان قانون اساسی ایران - فصل اول
با صدایی بالاتر از حجمِ حنجره از عدالت سخن میگوید آنکه بر سَریر قدرت سَر میبُرد و آنکه بر دار سَر میبازد، آنکه حکم میکند و آنکه فرجام میخواهد، آنکه تازیانه بَرمیکشد بر تنی و آنکه تازیانه میخورد بر تناش.
چرا چهرهی ناجی و آرمانی چنین استعلایی و ستودنی اکنون با دستانی چنین تا آرنج در خون و رنج در برابر ما ایستاده است؟ آیا نباید شک کرد “به زمزمهای که زندانی و زندانبان، همزمان آن را زمزمه میکنند”؟!... بیشتر بخوانید
آموزش و عدالت، زنان
خانم سخنرانی مساله نابرابری و زنان را در برنامه علمی TED که شاید پیشتر با آن آشنا باشید بررسی کرده است و از زوایای جالبی به آن پرداخته است. این فیلم زیرنویس فارسی هم دارد... دیدن سخنرانی مساله نابرابری و زنان
اصول عدالت سیاسی
از مهمترین مباحث موجود در فلسفه سیاسی، اصل عدالت میباشد. شاید بتوان گفت همه فلاسفه سیاسی به نحوی به بحث عدالت پرداختهاند. خواندن مقاله اصول عدالت سیاسی
عدالت ترمیمی
عدالت ترمیمی، جنبشی نوین در حوزه جرمشناسی است. از آنجا که جرم موجب جریحهدار شدن وجدان جامعه میشود سازمان عدالت را بر آن میدارد تا آسیبهای به وجود آمده را ترمیم کند و طرفین نیز مجاز به مشارکت در این فرآیند خواهند بود. خواندن مقاله عدالت ترمیمی
عدالت تطبیقی
عدالت کیفری عدالت سرکوبگر است برای بزهدیده و هم بزهکار و جامعه محلی که نقشی درخور تامل به چنین افرادی اعطا نکرده است و به صورت بسته عمل میکند و ملاک آن احراز مجرمیت بزهکار و تعیین مجازات برای وی است و در این نظام فرصتی به بزهکار داده نمیشود تا دلایل انجام فعل بزهکاری او توجه شود.. خواندن مقاله عدالت تطبیقی
قانون، آزادی و عدالت
گفتگو با امیرناصر کاتوزیان درباره قانون، آزادی و عدالت.. اگر همه انسانها یکسان بیندیشند و تنها یک نفر با نظر همه مخالف باشد، کار عموم در خاموش کردن اجباری آن یک نفر به همان اندازه نارواست که اگر او قدرت داشت و نوع بشر را به زور خاموش میکرد... خواندن مقاله قانون، آزادی و عدالت
مبانی عدالت جزایی
انسان از بدو تشکیل جامعه، با پدیده "جرم" روبرو بوده و از بررسى وقایع تاریخى به دست مىآید که انسان این رویداد را نوعى گسل و اختلال در تعادل زندگى اجتماعى مىانگاشته است و به همین دلیل، همیشه، عکسالعملهایى در برابر جرم از خود نشان مىداده است... خواندن مقاله مبانی عدالت جزایی
مفهوم عدالت در حقوق
عدالت، به معنی خاص کلمه، برابر داشتن اشخاص و اشیاء است. هدف عدالت همیشه تامین تساوی ریاضی نیست. مهم این است که بین سود و زیان و تکالیف و حقوق اشخاص، تناسب و اعتدال رعایت شود. پس، در تعریف عدالت میتوان گفت : "فضیلتی است که به موجب آن باید به هر کس آنچه را که حق اوست داد.".. خواندن مقاله مفهوم عدالت در حقوق
عدالت و اسلام، واعظی
اتفاقا این بحث، ایدئولوژیک و ارزشی است و با انحاء مبانی فلسفی مهم درآمیخته است و به همین دلیل ممکن است کسی از موضعی انسانشناختی و ارزشی و فلسفی بسیاری از این نابرابریها را توجیه کند و آنها را موجه بداند و کسی دیگر از موضعی دیگر مثلا با نگاهی معطوف به لیبرالیسم و سرمایهداری و اقتصاد آزاد به این ماجرا نگاه کند.. خواندن گفتگو اسلام و عدالت
عدالت و فقه شیعی
حجتالاسلام دکتر داود فیرحی در این گفتگو ضمن اشاره به دو نوع تلقی از عدالت در فقه شیعی، به نظریات عدالت در دوره یونان و نیز دوره اخیر، فلسفه عدالت رالز، میپردازد.. خواندن گفتگو عدالت و فقه شیعی
آرمانگرایی، عدالت، هایک
وی در مورد پیدایش عدالت اعتقاد دارد که مفهوم میراث، دوران ماقبل تمدن بشری و عصر شکار است که انسان هنوز وارد مرحله بعدی یعنی کشاورزی نشده است... خواندن مقاله آرمانگرایی، عدالت، هایک
ارسطو، رالز، دورکین و سن
خوشبختی، احساسی سوبژکتیو است و اگر عدالت به معنی خوشبختی فردی باشد، نظم عادلانه اجتماعی امری ناممکن خواهد بود. از همینروست که " فایدهباوری قاعدهمند" میکوشد به خوشبختی درونمایهای اجتماعی بدهد : هرگاه جامعه در تمامیت خود در رفاه و خوشبخت باشد، عدالت برقرار است... خواندن مقاله ارسطو، رالز، دورکین و سن
دولت به مثابه بت
کارل پوپر بعنوان یک متفکر لیبرال ویژگیهایی را برای عدالت مطرح میکند که ریشه در اندیشههای بشردوستانه و اعتقاد به اصالت فرد و تساویطلبی دارند. او معتقد است محدودیتها و وظایفی که زندگی اجتماعی بر شهروندان تحمیل میکند، باید به شکل برابر میان آنها تقسیم شود... خواندن مقاله دولت به مثابه بت
عدالت به مثابه گفتگو
در این مقاله، تبیینی خاص از عدالت اجتماعی به دست داده خواهد شد. این تبیین تحت تاثیر سنت هرمنوتیکی هانس گئورگ گادامر است. البته این توصیف از عدالت اجتماعی، محدودیتهای مخصوص خود را دارد، بطوری که دعوی غیرتاریخی و عام و فراگیر بودن نداشته و واقعیت پلورالیزم معقول را که مشخصه جوامع مردمسالار مدرن است میپذیرد... خواندن مقاله عدالت به مثابه گفتگو
عدالت در دوره باستان
عدالت به معنای دادگری، واژهای است که در بسیاری از زبانهای اروپایی از واژه ی "حق" مشتق شده است و در میدان معنایی این واژه قرار میگیرد. صفت "عادلانه" معمولا" برای تأیید احساس برحق بودن رفتاری، قضاوتی و یا وضعیتی به کار میرود... خواندن مقاله عدالت در دوره باستان
عدالت در سده میانه
سده های میانه را از منظر تاریخ اندیشه به دو دوره ی «پاتریستیک» و «اسکولاستیک» تقسیم می کنند. ما در پیگیری اندیشه های مربوط به عدالت، به آرای آگوستین (سده ی چهارم میلادی) و توماس آکوین (سده ی سیزدهم میلادی) که در واقع برجسته ترین یزدان شناسان عصر خود می باشند، اشاراتی خواهیم کرد... خواندن مقاله عدالت در سده میانه
عدالت در دوره مدرن
توماس هابس که میتوان وی را پایهگذار نظریهی دولت مدرن دانست، در فلسفهی سیاسی خود، درک از نظم سیاسی عادلانه را به گونهای ریشهای دگرگون میسازد. هابس در مهمترین اثر خود «لویاتان»، به دقت به ترسیم خطوط اصلی سرشت، صورت و قدرت دولت مدنی میپردازد... خواندن مقاله عدالت در دوره مدرن
جامعه شناسی و عدالت
مفهوم عدالت اجتماعی به معنایی متفاوت با معنای آن در دوران باستان در اوایل قرن ۱۹ مطرح شد، به این خاطر عدالت امری اجتماعی است که با کیفرها و مجازات حقوقی سروکار ندارد بلکه بیشتر به سعادت و رفاه اجتماعی میپردازد.. خواندن مقاله جامعه شناسی و عدالت
عدالت اجتماعی به مثابه انصاف
عدالت به مثابه انصاف می کوشد خانواده ای از ارزش های اخلاقی بسیار مهمی را بیان کند که به طرز منحصر به فردی به نهادهای سیاسی و اجتماعی ساختار اساس مربوط می شوند. روالز می افزاید قدرت سیاسی فقط وقتی مشروع است که مطابق با قانون اساسی مکتوب یا غیر مکتوب اعمال شود که همه شهروندان عاقل و معقول بتواند اصول آن را در پرتو عقل مشترک انسانی خود تأیید کنند.. خواندم مقاله عدالت اجتماعی به مثابه انصاف
نابرابری های خوب ـ دارندورف
به عقیده دارندورف جامعه دارای دو بعد توافق و تضاد است و بنابر این هر نظریه جامعه شناختی باید به این دو مقوله توجه نشان دهد. نظریه های توافق بر انسجام و یک پارچگی جامعه تأکید دارند که از نمونه های این نظریات می توان به کارکردگرایی ساختی اشاره کرد. نظریه تضاد بر برخورد منافع و نقش اعمال زور در جامعه تأکید دارند که مصداق بارز این نظریات تئوری های کارل مارکس است... خواندن مقاله نابرابری های خوب ـ دارندورف
نظریههای عدالت اجتماعی
نظریه عدالت قلب هر نظریه سیاسی است و لذا اگر ما رای روشن و تئوری مدونی در باب عدالت نداشته باشیم بدیهی است که سیاست و نظریههای سیاسی ما هم ار قدرت و عمق کافی برخوردار نخواهد بود... خواندن مقاله نظریههای عدالت اجتماعی
عدالت، افلاطون و راولز
در نوشتار حاضر در پی ارائه برشی از اندیشه افلاطون و راولز درباره عدالت با رجوع انحصاری به کتاب اول همپرسه"سیاست" افلاطون و فصول یک تا سه کتاب"نظریه در باب عدالت" راولز هستیم... خواندن مقاله عدالت، افلاطون و راولز
عدالت و والزر
این نظریه که "برابری پیچیده" نام دارد، بیان میدارد که معیار برابری عادلانه، از سنخ برخی منافع مفرده مادی یا اخلاقی نیست بلکه عدالت تساویطلب در پی آن است که هر نفع و خیری مطابق معنا و بستر اجتماعی خودش تقسیم و توزیع شود و هیچ منفعتی ( نظیر پول یا قدرت سیاسی ) مجوز برتری بر منافع جوامع دیگر را ندارد. خواندن مقاله عدالت و والزر
عدالت و دیوید هیوم
عدالت به زعم هیوم، نظارت بر قوانینی است که برای افزایش دوام و ثبات ثروت وضع شدهاند. بنابراین اعمال عادلانه آن دسته از افعالی هستند که در تطابق با چنین قوانینی باشند.. خواندن مقاله عدالت و دیوید هیوم
عدالت در نزد هایک
هایک در دورانی میزیست که اندیشه کینز و پارادایم دخالت دولت در اقتصاد، پاردایم و اندیشه غالب دوران بود؛ اما وی با بهرهگیری از اصول بدیهی و ساده علم اقتصاد و با پیش کشیدن مباحث معرفتشناختی، بیش از پیش، بیاعتباری اندیشه دخالت دولت در اقتصاد را نشان داد و به جهت همین تلاش وافر و بیبدیل، توانست جایزه نوبل اقتصاد را از آن خویش سازد.. خواندن مقاله عدالت در نزد هایک
عدالت در گفتگو با واعظی
اینکه اصول عدالت چیست؟ چگونه میشود آن را محقق کرد؟ در هر حوزه از حوزههای جامعه در چه صورتبندی محقق میشود؟ عدالت اقتصادی و فرهنگی چیست؟ آیا عدالت آموزشی و عدالت بهداشتی داریم؟ و... اینها نیز از زیرشاخههای عدالت است... خواندن عدالت در گفتگو با واعظی
نگاه غرب به عدالت
شاید بتوان گفت کتاب اول جمهوری، مهمترین منبع برای بررسی دیدگاه افلاطون پیرامون مساله عدالت است. دیالکتیک که روح حاکم بر اندیشههای افلاطون است خود را در مساله عدالت نیز نشان میدهد. گفتگوی سقراط با تراسیماخوس سوفسطایی فتح بابی برای طرح پرسش "عدالت چیست؟" است... خواندن مقاله نگاه غرب به عدالت
کانت، آزادی و عدالت
این مقاله بخشی از کتابی است به نام اخلاق در فلسفه کانت نوشته راجر سالیوان، استاد فلسفه در دانشگاه کارولینای جنوبی (امریکا) و از صاحبنظران بویژه در بحث اخلاق در کانت. نکته بدیع در این کتاب، ورود نویسنده به فلسفه اخلاق فیلسوف نامدار آلمانی از طریق نظریات وی در سیاست است.. خواندن مقاله کانت، آزادی و عدالت
فلسفه عدالت
به طور کلی مفهوم عدالت باید از زمانی در ذهن انسان پیدا شده باشد که پرسش از زیستن به بهترین شیوه در اندیشه او ظهور یافت. بهزیستی در سطح زندگی فردی و جمعی متضمن مفهومی از عدالت است... خواندن مقاله فلسفه عدالت
عدالت؛ تکلیف یا لطف
رالز در مرکز ثقل، نظریه عدالت خویش میخواهد به این نتیجه برسد که یک جامعه لیبرال وقتی دموکراتیک است که میتواند مفهوم عدالت را محقق کرده و عینیت ببخشد... خواندن مقاله عدالت؛ تکلیف یا لطف
منابع فارسی عدالت
معرفی بخشی از مقالات و کتاب های حوزه عدالت. این منبع شناسی در سال ۱۳۸۸ صورت گرفته و کتاب ها و مقالات منتشر شده در سال های بعد در آن موجود نیست دیدن فهرست منابع فارسی عدالت
با سلام- آقای دکتر من از دانشجویان ارشد برنامه ریزی آموزشی هستم برای انجام پروژه ام نیاز به داده های مربوط به شاخص حقوق سیاسی خانه آزادی برای ایران از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ هستم متاسفانه هر چه بیشتر جستجو می کنم کمتر نتیجه می گیرم ممنون و سپاسگزار می شوم اگر بنده را راهنمائی بفرمائید.
با احترام- میثاقی فر
آقای دکتر من از دانشجویان ارشد برنامه ریزی آموزشی هستم برای انجام پروژه ام نیاز به داده های مربوط به شاخص حقوق سیاسی خانه آزادی برای ایران از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ هستم متاسفانه هر چه بیشتر جستجو می کنم کمتر نتیجه می گیرم ممنون و سپاسگزار می شوم اگر بنده را راهنمائی بفرمائید.
با احترام- میثاقی فر
با سلام، بسیار خرسندم از آشنایی با شما نمونه کار پژوهشی تحلیل انتقادی گفتمان می خواهم. لطفا راهنمایی ام کنید. با تشکر